Hashtag je kľúčové slovo alebo fráza označené znakom “#” (klávesová skratka Alt Gr + X). Najčastejšie sa hashtag využívajú na sociálnych sieťach, kde uľahčujú vyhľadávanie potrebných informácií. Cieľom je tak prepojiť používateľa s rovnakými záujmami alebo zážitky. Princíp hashtag je podobný tvorbe štítkov pri písaní blogu.
Možností, ako hashtag napísať máme hneď niekoľko. Poďme si ich teda predstaviť:
Alt Gr + X – asi najpoužívanejšie a najrýchlejší variant, ktorá je dostupná pre väčšinu klávesníc na PC
ľavý Alt + Ctrl + X – podobná varianta ako tá predchádzajúca, akurát s tromi klávesmi
ľavý Alt + 35 – vyžaduje numerickú klávesnicu
Shift + “š” – pri tejto variante si najprv prepnite skratka Alt + Shift na anglickú klávesnicu
Alt (option) + 3 – variant pre Mac a operačný systém iOS
Tak čo, vybrali ste si tú najlepšiu? Na mobile je potom jeho napísanie veľmi jednoduché – väčšina klávesníc totiž hashtag už obsahuje.
S pojmom “hashtag” prišiel v novodobej ére Stowe Boyd počas augusta 2007. Rozmachu sa tento symbol dočkal pri prezidentských voľbách v Iráne roku 2009. Vtedy išlo o prvú udalosť, ktorú vďaka využívaniu hashtag mohol na sociálnych sieťach sledovať celý svet. Dnes je pri mimoriadnych udalostiach, katastrofách, ale aj spoločenských udalostiach používanie hashtag bežné. V SR sa hashtag mediálne osvedčili prvýraz v roku 2013 pri devastujúcich povodniach.
Napriek tomu, že základný zmysel hashtag je na všetkých sociálnych sieťach viacmenej podobný, spôsob používania sa na jednotlivých sieťach líši a je dobré si dopredu overiť, kedy a ako hashtag využiť.
Tu to všetko začalo. Twitter bol prvý, kde sa hashtag zaviedol. Slúži tu predovšetkým na označenie téme konverzácie alebo vlákna diskusie.
Na Instagrame sa hashtag využíva na pomenovanie toho, čo sa na obrázku alebo fotke nachádza. Ďalej možno využívať hashtag, ktoré sú celosvetovo používané a patrí medzi najpoužívanejšie hashtag vôbec (napr. #instagood alebo #picoftheday). Tým môžete výrazne zvýšiť počet zhliadnutí svojich fotiek a získať nové sledujúce na svojom profile.
Facebook možno vnímať ako mix predchádzajúcich dvoch sieťach. Môžete naň vkladať textové príspevky aj fotografie alebo videá, navyše možno vďaka Instagramu veľmi ľahko zabezpečiť vloženie rovnakého príspevku na tieto dve sociálnou sieťou s rovnakými hashtag. Avšak na FB sa zatiaľ hashtag nerozšírili tak úspešne ako na Twitteri alebo Instagramu.
Pinterest používanie hashtag tiež zaviedol, hoci je táto sociálna sieť preslávená skôr využívanie tzv. Pinov. Pri kliknutí na niektorý z hashtag sa vám tak zobrazia výsledky s vybraným hashtag aj pinom, čo ocenia predovšetkým užívatelia, ktorí sú na hashtag zvyknutí z ostatných sociálnych sieťach.
Sociálna sieť od Google umožňuje pri kliknutí na hashtag veľmi pestrý výber výsledkov. Vyhľadávať môžete nielen z príspevkov, ktoré hashtag obsahujú, ale aj z tých, ktoré sú k hashtag nejakým spôsobom príbuzné. Na výber tiež máte z tematicky príbuzných stránok, ľudí alebo komunít.
Sila hashtag sa ukázala hlavne v prípadoch, keď bolo potrebné niekomu pomôcť. Predstavte si živelnej katastrofy ako # povodne # hurikán # zemetrasenie. Ľudia sa tak po nejakom prírodnom zásahu rýchlo skontaktujú a ponúka si pomoc. Dá sa tak dobre zistiť, čo sa napríklad deje práve vo vašej oblasti atď.
Ak napíšem nejaký článok a chcem, aby bol úspešný, pridám k nemu hashtag. Vždy sa na neho niekto chytí a jeho návštevnosť tak stúpa, čo prospieva celej stránke. Ak sledujete americkej alebo britskej seriály, určite si všimnete, že mnoho z nich má v pravom dolnom rohu hashtag s menom seriálu. Tento trend sa dnes rozširuje do celej televíznej aj internetové sféry zábavy. Hasthag sa objavuje zvlášť pred reklamou, alebo po nej. V priebehu vysielania tak má každý možnosť komentovať seriálovej diania a nájsť ľudí, ktorí sa tiež pozerajú.